×

KOGNITÍV FUNKCIÓK

A kognitív funkciók gyűjtőfogalom, melyhez az alábbi képességek tartoznak: figyelem, koncentrálóképesség, érzékelés, észlelés, végrehajtó funkciók, emlékezeti és gondolkodási funkciók.

Tebofortan_1

 

A fentiek összessége felelős azért, hogy a világból jövő ingereket felfogjuk, azokat értelmezni és osztályozni tudjuk, megértsük, és ha kell, megjegyezzük, és később felidézzük őket.

Kognitív funkcióink, azaz az intellektuális teljesítőképességünkért felelős készségek az idő előrehaladtával változnak. Ez a változás néha romlást, néha csupán egy-egy funkció háttérbe szorulását jelenti. A kognitív funkciók ilyesfajta változása mindennapi életünket is befolyásolja, ezért érdemes a változásokra odafigyelni, azokat megelőzni, már kialakult zavarok esetén pedig szakemberhez fordulni. 

Az életkor főleg két, igen alapvető kognitív funkciónkat érinti: a koncentrálóképességet és a memóriát rontja – ezért ezekre a készségekre külön kitérünk.

Az érzékelés, észlelés területén is előfordulhatnak zavarok: idős korban már nem olyan pontosan észleljük a körülöttünk lévő világot és ennek gyakran az érzékszervek romlása az eredeti oka.

A kutatások szerint az intellektuális teljesítmény időskori romlása nemegyszer részben látászavar vagy nagyothallás eredménye, és ha sikerül a látást és a hallást a megfelelő segédeszközökkel javítani, akkor gyakran az intellektuális készségek is javulnak.

A magasabb rendű kognitív funkciók közé tartoznak a nyelvi készségek és a döntéshozatal, amelyek közül az előző nem feltétlenül károsodik idős korban. Mi több, jó hír, hogy a beszélgetés képessége gyakran még javul is a kor előrehaladtával: az évek során egyre gyarapszik a szókincsünk, ezért jobban, pontosabban és szebben ki tudjuk fejezni magunkat!

A rövid távú memória zavara ugyanakkor megzavarhatja a beszédértés képességét: hosszú, bonyolult mondatokat és gondolatmeneteket nem értünk. Ez nehézségeket okozhat olyan helyzetekben, amikor fontos, hogy megértsünk bonyolult magyarázatokat: például a bankban az aláírandó szerződés pontjait. Ezekben az esetekben fontos, hogy ne csak a hallott szövegre támaszkodjunk, hanem ha lehetséges, mindig kérjünk írásos tájékoztatókat és hagyjunk magunknak időt annak áttanulmányozására!

Egy másik, magasabb rendű kognitív készség a döntéshozatal képessége, vagyis az, hogy kisebb-nagyobb döntéseink előtt képesek vagyunk mérlegelni az előnyöket és hátrányokat és ezután meghozni a döntést.

A kognitív funkciók romlását a tapasztalatok szerint néhány életviteli változtatással lassítani lehet. Az egyik ilyen fontos tényező a rendszeres mozgás ugyanis, feltehetőleg az agyi vérellátás javítása révén jelentősen javítja az időskori kognitív funkciót. Emellett fontos az intellektuális készségeink tréningezése is: ebből a szempontból hasznosak a stratégiát is megkövetelő játékok, például a sakkozás vagy a bridzselés, ugyanígy a rejtvényfejtés. Ne hagyjuk abba az új dolgok tanulását: tanulhatunk nyelveket vagy zenét is, de hatásos az új ételreceptek vagy új útvonalak megismerése is.

 

  • Garantált minőségű növényi eredetű hatóanyagot tartalmazó gyógyszer

  • Megemelt hatóanyag tartalom, 120 mg tablettánként
  • Egyszerű adagolás: akár napi 1 tabletta elegendő lehet
  • Jól tolerálható, nagyon ritkán okoz mellékhatást

Vissza